Alkuopetuksen
Opettajain Liiton hallituksen edustajat osallistuivat OAJ:n
pedagogisten opettajajärjestöjen syysseminaariin Helsingissä
25-26.10.2019. POE:n jäsenjärjestöt edustavat noin 32 000:a
opettajaa.
Syysseminaarin
yleisteemana oli opettajan työ koulutuksen kehityspyörteissä.
Kuulimme monia esityksiä seminaarissa aihepiiriin liittyen.
Valtiosihteeri Tuomo Puumala puhui koulutuspolitiikan ajankohtaisista
teemoista. Esimerkiksi oppivelvollisuuden pidentäminen/laajentaminen
sekä opettajien jaksaminen puhuttivat sekä tarve myönteiseen
koulupuheeseen. Tarvitaan kuulemista, kannustusta ja innostusta,
jotta tulevaisuudessakin saamme koulutusalalle suuntautumaan
motivoituneita opiskelijoita ja nykyiset työntekijät viihtymään
työssään. Turun yliopiston professori Markku Wilenius esitteli
oppimisen tulevaisuuden skenaarioita. Väestön ikärakenne muuttuu,
samoin yhteiskunnan tarpeet. Oppiminen on kuitenkin
tulevaisuudessakin yhteiskunnan hyvinvoinnille edelleen elintärkeää.
OAJ:n
puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoi muun muassa haasteellisesta
tilanteesta työehtosopimuksien osalta ja totesi, että OAJ tarvitsee
vahvaa yhtenäisyyttä ensi kevään erittäin haasteellisissa
neuvotteluissa.
Ajankohtaisia
teemoja olivat myös maahanmuutto sekä oppimisen tuki, joita
käsiteltiin seminaarissa työpistetoiminnoissa. Näistä aiheista
koottiin ajatuksia, esimerkiksi maahanmuuttavien kotouttamisen,
kulttuurin omaksumisen ja suomen kielen mahdollisimman nopean
oppimisen osalta. Koulu ja koulutus ovat prosessissa keskiössä ja
tarvitaan selkeitä linjoja. Oppimisen tuki taas on aihe, joka
puhuttaa takuuvarmasti. Sen osalta toivotaan yhä selkeämpää
linjausta, esimerkiksi ryhmäkokojen ja koostumusten suhteen.
Vaatimukset ja haasteet asettavat opettajille paineita.
Lukuvuosi
2019-2020 on OAJ:ssä nimetty työhyvinvoinnin lukuvuodeksi. Kuulimme
terveisiä kentältä eri puolilta Suomea ja keinoja sekä edistää
hyvinvointia että tunnistaa kuormittavia tekijöitä. OAJ on koonnut
nettisivuilleen paljon aiheeseen liittyvää materiaalia teemoittain.
Perusopetuksen
arvioinnin uudistaminen on esillä Opetushallituksessa tällä
hetkellä. Uudistetut arvioinnin perusteet tulisi olla käytössä
ensi vuoden syksyyn, 2020, mennessä. Alkuopetuksen Opettajain
Liittokin on osallistunut palautteen antamiseen luonnostekstistä.
Liittomme mielestä arviointityöryhmän tavoitteet ja pyrkimys ovat
onnistuneet ja on tarpeellista lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta,
arvosanojen vertailukelpoisuutta ja yhtenäistää
arviointiperiaatteita. Työryhmän hyvät tavoitteet toteutuvat
parhaiten, kun paikalliselle päätäntävallalle annetaan
mahdollisimman vähän liikkumavaraa. Paikallisesti myös
kuormitetaan turhaan erilaisia työryhmiä. Liittomme painottaa, että
resurssit kannattaa suunnata opetustyöhön ja opetustyön
kehittämiseen. Suuret linjat tulee luoda valtakunnallisesti.
Seminaarin
päätteeksi Pedagogiset järjestöt antoivat julkilausuman.
Julkilausumassa vaaditaan päättäjiltä määrätietoisia toimia
oppimisen tuen parantamiseksi. Oppimisen tukeen, pienryhmäopetukseen
sekä opettajamitoitukseen tarvitaan nykyistä tiukemmat ja
koulutuksen järjestäjää velvoittavammat säädökset.
Julkilausuma
kuuluu seuraavasti:
Opettajan työllä on merkitystä koko Suomelle
Jokainen suomalainen on ollut koulussa. Jokaisella on siitä mielikuva – ja mielipide. Koulu on kuitenkin muuttunut siitä, kun suurin osa suomalaisista kävi koulua. Ongelmakeskeinen koulukeskustelu antaa kuitenkin vääristyneen kuvan nykykoulusta varsinkin, kun puhutaan negatiivisesti ja vanhentunein tiedoin.Todellisuus koululla on usein toista kuin otsikoiden luoma kuva nykykoulusta. Koulu muuttuu yhteiskunnan mukana niin kuin sen pitääkin. Siksi kannattaa kuulla opettajia, jotka ovat nykykoulun todellisia asiantuntijoita.
Opettajan työ on vaativa ja luova ammatti. Se edellyttää vahvaa asiaosaamista, mutta myös muita taitoja. Enää massoja ei johdeta edestä, vaan opettaja kohtaa oppijat joka päivä erilaisessa, monimuotoisessa vuorovaikutuksessa. Tämä työ on haastavaa ja samalla palkitsevaa.
Kouluissa kautta maan koetaan päivittäin iloa, onnistumista ja uuden oppimista. Opettajan työllä on laajaa yhteiskunnallista, pitkäkestoista vaikutusta. Koko Suomelle on tärkeää, että tätä työtä tekevät työssään hyvinvoivat, koulutetut, innostuneet ja työssään arvostetut ammattilaiset.
Me pedagogiset järjestöt vetoamme siihen, että koulusta ja opetustyöstä puhutaan rakentavasti ja että opettajien edellytykset laadukkaaseen työn tekemisen turvataan riittävin resurssein. Se on tärkeää ammatin houkuttavuuden takia. Opettajan työn tulos kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Koulun kehittämisessä on kuultava meitä - opettajia.
Helsingissä 26.10.2019
Kommentit
Lähetä kommentti