Viime aikoina Alkuopetuksen Opettajain Liiton hallitus on edustanut valtakunnallisesti eri tilaisuuksissa. 28.3.2019 puheenjohtajamme Pirjo Mertaranta osallistui Opetushallituksen järjestämään keskustelutilaisuuteen perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereistä.
5.-6.4.2019 puolestaan OAJ järjesti POE-seminaarin, jonne edustajansa saivat lähettää jokainen pedagoginen opettajajärjestö, niin myös Alkuopetuksen Opettajain Liitto ry. Liittoamme seminaarissa edustivat Pirjo Mertaranta, Kati Miettinen ja Mari Järvi.
Seminaarin teemana oli tällä kertaa koulutuspolitiikka ja hyvin paljon kuulimme puheenvuoroja koulutuksen kehityssuunnasta sekä koulutuspoliittisesta vaikuttamisesta eduskuntavaaleihin liittyen. Ajankohtainen aihe peruskoulun vuosityöajan kokeilusta oli myös esillä useassa puheenvuorossa.
Ohjelmassa oli myös varattu aikaa järjestötoiminnan kehittämiseen liittyvälle keskustelulle. Muistathan jäsenenä, että otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia liittyen liittomme toimintaan! Niitä voi lähettää osoitteeseen hallitus@alkuopetus.fi
POE-seminaarissa julkaistiin myös julkilausuma, johon jokaisen opettajan on varmasti helppo yhtyä. Julkilausuma kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti:
Koulutuksesta on leikattu yhteensä 2 miljardia euroa viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Nämä leikkaukset on toteutettu aikana, jolloin oppilaiden ja opiskelijoiden tuen tarve on koko ajan kasvanut. Tämä yhtälö ei toimi.
Erityisen tuen oppilaiden sijoittaminen yleisopetuksen ryhmiin toimii vain, jos tukea oikeasti annetaan ja oppija kykenee työskentelemään tällaisessa ryhmässä. Sen takia oppilaitoksessa on oltava riittävästi kelpoisia opettajia, erityisopettajia, erityisluokanopettajia ja opinto-ohjaajia. Oppijan oikeudesta oppimisen tukeen ja pienryhmäopetukseen on säädettävä opetuksenjärjestäjää velvoittavammin. Jokaisella oppijalla tulee olla oikeus ohjaukseen opintojen aikana aina tarvittaessa.
Yhdenkin oppilaan tukeminen voi viedä opettajan kaiken ajan. Tilanne on silloin kestämätön, eivätkä ryhmän oppilaat saa ansaitsemaansa laadukasta opetusta. Tukea on pystyttävä antamaan kaikille todellisen tarpeen mukaan. Myös lahjakkaat tarvitsevat opettajan aikaa. Opettajamäärän on perustuttava tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, josta tulee säätää nykyistä tiukemmin.
Varhainen puuttuminen ei saa olla vain sanahelinää. Suomella ei ole varaa menettää yhdenkään lapsen potentiaalia kasvaa tulevaisuuden taitajaksi.
Vaadimme huhtikuussa valittavalta eduskunnalta, että koulutuksen riittävät resurssit turvataan, oppimisen tuen säädöksiä tarkennetaan sekä laaditaan säädös opettajamitoituksesta.
Helsingissä 6.4.2019
Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto (POE)
5.-6.4.2019 puolestaan OAJ järjesti POE-seminaarin, jonne edustajansa saivat lähettää jokainen pedagoginen opettajajärjestö, niin myös Alkuopetuksen Opettajain Liitto ry. Liittoamme seminaarissa edustivat Pirjo Mertaranta, Kati Miettinen ja Mari Järvi.
Seminaarin teemana oli tällä kertaa koulutuspolitiikka ja hyvin paljon kuulimme puheenvuoroja koulutuksen kehityssuunnasta sekä koulutuspoliittisesta vaikuttamisesta eduskuntavaaleihin liittyen. Ajankohtainen aihe peruskoulun vuosityöajan kokeilusta oli myös esillä useassa puheenvuorossa.
Ohjelmassa oli myös varattu aikaa järjestötoiminnan kehittämiseen liittyvälle keskustelulle. Muistathan jäsenenä, että otamme mielellämme vastaan palautetta ja kehitysehdotuksia liittyen liittomme toimintaan! Niitä voi lähettää osoitteeseen hallitus@alkuopetus.fi
POE-seminaarissa julkaistiin myös julkilausuma, johon jokaisen opettajan on varmasti helppo yhtyä. Julkilausuma kuuluu kokonaisuudessaan seuraavasti:
Tuen puutteesta on tullut maan tapa
Suomi – maailmalla ihailtu koulutuksen johtotähti – on hyvää vauhtia rapauttamassa yhdenvertaisia mahdollisuuksia oppimiseen ja opettamiseen.
Koulutuksesta on leikattu yhteensä 2 miljardia euroa viimeisen kahdeksan vuoden aikana. Nämä leikkaukset on toteutettu aikana, jolloin oppilaiden ja opiskelijoiden tuen tarve on koko ajan kasvanut. Tämä yhtälö ei toimi.
Erityisen tuen oppilaiden sijoittaminen yleisopetuksen ryhmiin toimii vain, jos tukea oikeasti annetaan ja oppija kykenee työskentelemään tällaisessa ryhmässä. Sen takia oppilaitoksessa on oltava riittävästi kelpoisia opettajia, erityisopettajia, erityisluokanopettajia ja opinto-ohjaajia. Oppijan oikeudesta oppimisen tukeen ja pienryhmäopetukseen on säädettävä opetuksenjärjestäjää velvoittavammin. Jokaisella oppijalla tulee olla oikeus ohjaukseen opintojen aikana aina tarvittaessa.
Yhdenkin oppilaan tukeminen voi viedä opettajan kaiken ajan. Tilanne on silloin kestämätön, eivätkä ryhmän oppilaat saa ansaitsemaansa laadukasta opetusta. Tukea on pystyttävä antamaan kaikille todellisen tarpeen mukaan. Myös lahjakkaat tarvitsevat opettajan aikaa. Opettajamäärän on perustuttava tarkoituksenmukaiseen mitoitukseen, josta tulee säätää nykyistä tiukemmin.
Varhainen puuttuminen ei saa olla vain sanahelinää. Suomella ei ole varaa menettää yhdenkään lapsen potentiaalia kasvaa tulevaisuuden taitajaksi.
Vaadimme huhtikuussa valittavalta eduskunnalta, että koulutuksen riittävät resurssit turvataan, oppimisen tuen säädöksiä tarkennetaan sekä laaditaan säädös opettajamitoituksesta.
Helsingissä 6.4.2019
Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto (POE)
Kommentit
Lähetä kommentti