Sijaisen päivä


SIJAISEN PÄIVÄ


Sijainen saapuu koululle aamulla hieman yli 8. Hetken päästä on alkamassa liikuntatunti, mutta 5 minuuttia ennen tunnin alkua epäselvää on kaikki muu paitsi mikä luokka on kyseessä. Sää on nimittäin muuttunut yön aikana yllättävän vetiseksi ja suunnitelmat hauskoista ulkopeleistä voinee unohtaa.

Oppilaat saapuvat ja sijainen kokoaa heidät ohjaajan kanssa aulaan. Ns. Ovenkahvapedagogiikalla päätetään, että pojat ja tytöt menevät omiksi ryhmikseen ja märästä säästä huolimatta ovat kuitenkin puolet ajasta ulkona ja puolet sisällä. Sijainen aloittaa tyttöryhmän kanssa ulkona hyvin vetisen norsupallon, mutta oppilaat nauttivat palloilusta ja siirtyvät pienen tauon jälkeen läpimärkinä saliin, jossa jatketaan liikuntatuntia.

Sijainen muistaa klo 9.48 että hänellä on alkanut ulkovalvonta klo 9.45. mutta ei hätää, siirtyminen ulos ei kestä kauan. Kas, yhdeltä oppilaalta onkin sukka hävinnyt, eikä hän kuulemma voi mennä ilman sitä ulos. Sukkaa etsitään ja samalla hoputetaan oppilaita ulos. Sijainen saapuu ulkovalvontaan klo 9.52, onneksi reipas avustaja on ollut ajoissa paikalla.   

Klo 10.10 Sijainen pitää kasvatuskeskustelua oppilaalle, jonka tulo jonoon on kestänyt luvattoman kauan. Keskustelu loppuu klo 10.15, seuraavassa paikassa olisi pitänyt olla klo 10.10. Reipas Sijainen kipittää portaat ylös luokkaan. Sijainen on saanut ohjeet katsoa oppilaiden kanssa you tubesta origamivideoita, joiden avulla on sitten tarkoitus tehdä origameja. Aikaa on 2 tuntia. Muuten kaikki on kunnossa, mutta pari asiaa mietityttää sijaista: a) Sijainen ei ole koskaan tehnyt origameja (hän on kyllä muutaman kerran nähnyt sellaisen) b) ei ole tietokoneita, joilla videoita on tarkoitus katsoa. Onneksi apuun rientää jälleen avustaja, joka jää oppilaiden kanssa siksi aikaa kun Sijainen lähtee etsimään koneita. Onneksi ne löytyvät jo kolmannesta mahdollisesta paikasta. Sijainen tuo koneet luokkaan ja oppilaat ryhtyvät töihin. Origamivideot ovat selkeitä ja lähes kaikki oppilaat osaavat jo ennestään tehdä origameja. Sijainenkin innostuu niistä. 

Sijainen lähtee selvittämään voivatko oppilaat mennä aikaisemmin syömään. Asia jää auki, mutta lopulta syömään päästään aikaisemmin. Kun Sijainen on syönyt, hän onkin jo myöhässä seuraavalta tunnilta. Käytävässä hän käy vielä keskustelun kollegan kanssa yläkoulun iltapäivän liikuntatuntien sisällöstä. Sää ei edelleenkään ole paras mahdollinen aikaisemmin suunniteltuja ulkopelejä varten. Kollega ehdottaa kävelylenkkiä lähimaastossa, mutta sijainen näkee mielessään vain läheisen Alepan, josta maanitellaan oppilaita takaisin kouluun sekä koulun lähimetsät, joissa Sijainen laukkaa etsimässä oppilaita illan jo hämärtyessä. Sijainen päätyy sisäliikuntaan ja palaa origamitunnille, josta tuleekin lopulta keidashetki päivän keskelle.

Sijainen ehtii käydä WC:ssä, palauttaa tietokoneet ja uhmakkaasti ajattelee ehtivänsä juoda kupin kahvia, mutta kas, aikaa onkin 4 minuuttia ennen kuin alkaa välituntivalvonta yläkoulussa. Jätetään kahvinjuonti parempaan ajankohtaan. Valvonnan aikana Sijainen yrittää vastata viesteihin kunnes onkin aika kiiruhtaa seuraavaan luokkaan. Käy myös ilmi, että Sijainen on ollut valvomassa väärään aikaan.

Sijainen on saanut tehtäväksi opettaa äidinkielentunnilla 4- luokkalaisille erilaisista viesteistä. Sijainen keksii lennossa mielestään hyvän idean tuntiin. Oppilaista idea ei ole hyvä. ”Meillä on ollut jo tää.” ”Joo, on ollut, mutta nyt on uudestaan.” Oppilaat ikävöivät omaa opettajaa, tuskailevat märkiä toppahousuja ja rikki mennyttä lelua. Yksi singahtelee tuomaan liikuntapäivärahoja, mutta Sijainen on tiukkis; vasta tunnin jälkeen, sanoo hän. Tunti sujuu kohtalaisen hyvin siihen asti, kunnes on tarkoitus siirtyä toiseen tilaan viereiseen huoneeseen. Jonoon ja piiriin asettuminen vievät yhteensä 10 minuuttia minkä jälkeen Sijainen luovuttaa. Palataan luokkaan ja keskustellaan mikä meni pieleen. 

Kun tunti loppuu, Sijainen selvittää rikki menneen lelun arvoitusta, laskee vaihtorahoja oppilaille ja kuulee muistuttavansa yhtä Virveä, mutta jää auki onko hän yhtä tiukkis vai tiukkiksempi kuin Virve. Samaan syssyyn Sijainen selvittää kerhon vetäjän kanssa, onko kerhon mahdollista siirtyä kohta toiseen paikkaan, jotta Sijainen pääsee yläkoulun oppilaiden kanssa liikuntatilaan. Mahtavaa, vaihto onnistuu. Samaan aikaan käytävässä odottaa kuumeinen 9- luokkalainen, jonka kanssa pitäisi selvittää osallistuuko hän liikuntatunnille. Sijainen toimii hetken valelääkärinä ja päästää hänet kotiin. Rikki menneen lelun arvoitus ja vaihtorahojen palautus jatkuu. Ja kas, seuraava tunti onkin alkanut. 

Sijainen pyyhältää liikuntatilaan, jossa odottaa energinen yläkoulun valinnaisen liikunnan ryhmä. Sijainen  keskustelee tunnin sisällöstä yhdessä oppilaiden kanssa. Ulkoliikunnasta täytyy sään vuoksi siis luopua. Päätetään ensin pelata oppilaiden valitsemaa polttopalloa ja lopputunti käyttää Circuit Trainingiin, jota modernisti kuntopiiriksikin kutsutaan. Sijainen välttelee esittämästä oppilaille termiä kuntopiiri, koska se kuulostaa yläkoululaisesta todennäköisesti yhtä  trendikkäältä kuin senioreiden vesijuoksu tai eläkeläisten bingoiltamat. Tunnin ohjelmassa on siis oppilaiden valitsema peli ja Circuit training. Polttopallo sujuu vauhdikkaasti ja Sijainenkin saa osuutensa osumista, vaikka ei olekaan pelissä mukana. Oppilaat ovat innoissaan pelaamisesta. 

Circuit Training sujuu vaihtelevasti. Sijainen yrittää oppilaiden toiveesta etsiä you tubesta  taustamusiikiksi Matti Nykäsen musiikkia, mutta sitä ei nyt tähän hätään löydy. Matin haastatteluja kyllä löytyisi, mutta niitä ei tällä kertaa oteta taustamusiikiksi.  ”Taustamusiikiksi” saa nyt kelvata Sijaisen minuutin välein kaikuvat ”Vaihto”- huudot sekä kannustukset oppilaille, jotka tsemppaavat tosissaan. Heitä on onneksi monta. Vain pieni osa ei osallistu. Opettajankoulutuslaitoksen liikunnan erikoistumisen punainen lanka ”Huolehdi opettajana siitä, että tulisi mahdollisimman vähän paikalla olemista” ei kaikkien kohdalla toteudu: yksi seisoo paikallaan, yksi makaa paikallaan ja yksi haluaisi olla puhelimella paikallaan. Kaksi heiluttelee jalkojaan paikallaan, mutta se laskettanee liikunnaksi. 

Lopuksi venytellään ja sitten lähdetään punaposkisina kotiin. Sijainen jää siistimään salia ja kas, aamulla oppilaalta kadonnut sukkakin löytyy. Sijainen vie sen luokanopettajan pöydälle ja kirjoittaa lapulle omistajan nimen.
Päivä on päättynyt klo 15.20. Sijainen has left the building.


Mirka Saaristola, AOOL:n hallituksen jäsen

Kommentit