SIJAISEN PÄIVÄ
Sijainen saapuu koululle aamulla hieman yli 8.
Hetken päästä on alkamassa liikuntatunti, mutta 5 minuuttia ennen tunnin alkua
epäselvää on kaikki muu paitsi mikä luokka on kyseessä. Sää on nimittäin
muuttunut yön aikana yllättävän vetiseksi ja suunnitelmat hauskoista
ulkopeleistä voinee unohtaa.
Oppilaat saapuvat ja sijainen kokoaa heidät
ohjaajan kanssa aulaan. Ns. Ovenkahvapedagogiikalla päätetään, että pojat ja
tytöt menevät omiksi ryhmikseen ja märästä säästä huolimatta ovat kuitenkin puolet
ajasta ulkona ja puolet sisällä. Sijainen aloittaa tyttöryhmän kanssa ulkona hyvin
vetisen norsupallon, mutta oppilaat nauttivat palloilusta ja siirtyvät pienen
tauon jälkeen läpimärkinä saliin, jossa jatketaan liikuntatuntia.
Sijainen muistaa klo 9.48 että hänellä on alkanut
ulkovalvonta klo 9.45. mutta ei hätää, siirtyminen ulos ei kestä kauan. Kas,
yhdeltä oppilaalta onkin sukka hävinnyt, eikä hän kuulemma voi mennä ilman sitä
ulos. Sukkaa etsitään ja samalla hoputetaan oppilaita ulos. Sijainen saapuu
ulkovalvontaan klo 9.52, onneksi reipas avustaja on ollut ajoissa
paikalla.
Klo 10.10 Sijainen pitää kasvatuskeskustelua
oppilaalle, jonka tulo jonoon on kestänyt luvattoman kauan. Keskustelu loppuu
klo 10.15, seuraavassa paikassa olisi pitänyt olla klo 10.10. Reipas Sijainen
kipittää portaat ylös luokkaan. Sijainen on saanut ohjeet katsoa oppilaiden
kanssa you tubesta origamivideoita, joiden avulla on sitten tarkoitus tehdä
origameja. Aikaa on 2 tuntia. Muuten kaikki on kunnossa, mutta pari asiaa
mietityttää sijaista: a) Sijainen ei ole koskaan tehnyt origameja (hän on kyllä
muutaman kerran nähnyt sellaisen) b) ei ole tietokoneita, joilla videoita on
tarkoitus katsoa. Onneksi apuun rientää jälleen avustaja, joka jää oppilaiden
kanssa siksi aikaa kun Sijainen lähtee etsimään koneita. Onneksi ne löytyvät jo
kolmannesta mahdollisesta paikasta. Sijainen tuo koneet luokkaan ja oppilaat
ryhtyvät töihin. Origamivideot ovat selkeitä ja lähes kaikki oppilaat osaavat jo
ennestään tehdä origameja. Sijainenkin innostuu niistä.
Sijainen lähtee selvittämään voivatko oppilaat
mennä aikaisemmin syömään. Asia jää auki, mutta lopulta syömään päästään
aikaisemmin. Kun Sijainen on syönyt, hän onkin jo myöhässä seuraavalta tunnilta.
Käytävässä hän käy vielä keskustelun kollegan kanssa yläkoulun iltapäivän liikuntatuntien
sisällöstä. Sää ei edelleenkään ole paras mahdollinen aikaisemmin suunniteltuja
ulkopelejä varten. Kollega ehdottaa kävelylenkkiä lähimaastossa, mutta sijainen
näkee mielessään vain läheisen Alepan, josta maanitellaan oppilaita takaisin
kouluun sekä koulun lähimetsät, joissa Sijainen laukkaa etsimässä oppilaita
illan jo hämärtyessä. Sijainen päätyy sisäliikuntaan ja palaa origamitunnille,
josta tuleekin lopulta keidashetki päivän keskelle.
Sijainen ehtii käydä WC:ssä, palauttaa tietokoneet
ja uhmakkaasti ajattelee ehtivänsä juoda kupin kahvia, mutta kas, aikaa onkin 4
minuuttia ennen kuin alkaa välituntivalvonta yläkoulussa. Jätetään kahvinjuonti
parempaan ajankohtaan. Valvonnan aikana Sijainen yrittää vastata viesteihin
kunnes onkin aika kiiruhtaa seuraavaan luokkaan. Käy myös ilmi, että Sijainen
on ollut valvomassa väärään aikaan.
Sijainen on saanut tehtäväksi opettaa äidinkielentunnilla
4- luokkalaisille erilaisista viesteistä. Sijainen keksii lennossa mielestään
hyvän idean tuntiin. Oppilaista idea ei ole hyvä. ”Meillä on ollut jo tää.” ”Joo,
on ollut, mutta nyt on uudestaan.” Oppilaat ikävöivät omaa opettajaa,
tuskailevat märkiä toppahousuja ja rikki mennyttä lelua. Yksi singahtelee
tuomaan liikuntapäivärahoja, mutta Sijainen on tiukkis; vasta tunnin jälkeen,
sanoo hän. Tunti sujuu kohtalaisen hyvin siihen asti, kunnes on tarkoitus
siirtyä toiseen tilaan viereiseen huoneeseen. Jonoon ja piiriin asettuminen vievät
yhteensä 10 minuuttia minkä jälkeen Sijainen luovuttaa. Palataan luokkaan ja
keskustellaan mikä meni pieleen.
Kun tunti loppuu, Sijainen selvittää rikki
menneen lelun arvoitusta, laskee vaihtorahoja oppilaille ja kuulee
muistuttavansa yhtä Virveä, mutta jää auki onko hän yhtä tiukkis vai
tiukkiksempi kuin Virve. Samaan syssyyn Sijainen selvittää kerhon vetäjän
kanssa, onko kerhon mahdollista siirtyä kohta toiseen paikkaan, jotta Sijainen
pääsee yläkoulun oppilaiden kanssa liikuntatilaan. Mahtavaa, vaihto onnistuu.
Samaan aikaan käytävässä odottaa kuumeinen 9- luokkalainen, jonka kanssa
pitäisi selvittää osallistuuko hän liikuntatunnille. Sijainen toimii hetken
valelääkärinä ja päästää hänet kotiin. Rikki menneen lelun arvoitus ja
vaihtorahojen palautus jatkuu. Ja kas, seuraava tunti onkin alkanut.
Sijainen pyyhältää liikuntatilaan, jossa odottaa energinen
yläkoulun valinnaisen liikunnan ryhmä. Sijainen
keskustelee tunnin sisällöstä yhdessä oppilaiden kanssa. Ulkoliikunnasta
täytyy sään vuoksi siis luopua. Päätetään ensin pelata oppilaiden valitsemaa polttopalloa
ja lopputunti käyttää Circuit Trainingiin, jota modernisti kuntopiiriksikin
kutsutaan. Sijainen välttelee esittämästä oppilaille termiä kuntopiiri, koska
se kuulostaa yläkoululaisesta todennäköisesti yhtä trendikkäältä kuin senioreiden vesijuoksu tai
eläkeläisten bingoiltamat. Tunnin ohjelmassa on siis oppilaiden valitsema peli
ja Circuit training. Polttopallo sujuu vauhdikkaasti ja Sijainenkin saa
osuutensa osumista, vaikka ei olekaan pelissä mukana. Oppilaat ovat innoissaan
pelaamisesta.
Circuit Training sujuu vaihtelevasti. Sijainen
yrittää oppilaiden toiveesta etsiä you tubesta taustamusiikiksi Matti Nykäsen musiikkia,
mutta sitä ei nyt tähän hätään löydy. Matin haastatteluja kyllä löytyisi, mutta
niitä ei tällä kertaa oteta taustamusiikiksi. ”Taustamusiikiksi” saa nyt kelvata Sijaisen
minuutin välein kaikuvat ”Vaihto”- huudot sekä kannustukset oppilaille, jotka
tsemppaavat tosissaan. Heitä on onneksi monta. Vain pieni osa ei osallistu. Opettajankoulutuslaitoksen
liikunnan erikoistumisen punainen lanka ”Huolehdi opettajana siitä, että tulisi
mahdollisimman vähän paikalla olemista” ei kaikkien kohdalla toteudu: yksi
seisoo paikallaan, yksi makaa paikallaan ja yksi haluaisi olla puhelimella
paikallaan. Kaksi heiluttelee jalkojaan paikallaan, mutta se laskettanee liikunnaksi.
Lopuksi venytellään ja sitten lähdetään
punaposkisina kotiin. Sijainen jää siistimään salia ja kas, aamulla oppilaalta
kadonnut sukkakin löytyy. Sijainen vie sen luokanopettajan pöydälle ja
kirjoittaa lapulle omistajan nimen.
Päivä on päättynyt klo 15.20. Sijainen has left the
building.
Mirka Saaristola, AOOL:n hallituksen jäsen
Kommentit
Lähetä kommentti